Zaplatit za jeden oběd skoro o 30 korun více než před rokem? To, co by bylo ještě nedávno naprosto nemyslitelné, je realitou. V hlavním městě Praze v prosinci lidé za jeden oběd v průmětu zaplatili 201 korun, to je o 29,20 Kč větší částka než před rokem. V rámci celého Česka pak je růst jen o něco nižší – celkem si Češi připlácejí oproti loňsku o 25 korun a 20 haléřů více. Útraty přitom zhruba kopírují růst tuzemských cen, za celý rok vzrostly o 15,9 procenta. Vyplývá to z Edenred Card Indexu, který je sestavován na základě plateb 220 tisíc majitelů stravenkových karet od společnosti Edenred.
Ačkoli útraty lidí v restauracích rostou velmi rychle, ceny, za které restauratéři jídla nabízejí, se zvyšují ještě o poznání rychleji. Podle posledních údajů statistiků za poslední rok restaurace podražily cca o čtvrtinu.
V rámci celého Česka jsou poměrně výrazné rozdíly v tom, kolik lidé za jídlo v restauracích platí. S více než dvousetkorunovou průměrnou útratou dominuje Praha, za 190 korun se najedí lidé v Brně, těsně za tím jsou útraty Plzeňanů. V Čechách se za méně než 170 korun naobědvají již jen lidé v Ústí nad Labem, na Moravě je takových krajských měst více – Jihlava, Zlín a Olomouc.
Poměrně výrazný je v porovnání s předcovidovým obdobím úbytek lidí, kteří do restaurací chodí. Aktuálně v prosinci jich byla méně než polovina, při započtení rozvážkových služeb restaurace přicházejí o 42 procent obědových transakcí.
Nastartovat oživení by mohl růst ceny ministerstvem práce stanoveného stravného, se kterým se od ledna zvýšila hodnota optimální stravenky ze 180 na 194 korun. V pořadí druhý její nárůst během jediného roku, představující od loňského ledna celkové navýšení o 45 korun, dává firmám příležitost k tomu, aby za daňově výhodných podmínek zlepšily odměňování zaměstnanců. „Zaměstnavatelé tak mají v rukou nástroj, jak motivovat zaměstnance a také jak jim zajistit pravidelnou stravu,“ říká Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred. A doplňuje: „Aktuální je tato otázka zejména s ohledem na současnou ekonomickou situaci, kdy firmy hledají úspory a potřebují se chovat v oblasti odměňování co nejhospodárněji.“
Vývoj průměrné útraty za oběd (restaurace + rozvážkové služby)
Počet obědových transakcí restaurací (100 procent – průměr stejného měsíce předovidového roku 2019, měřeno stabilním počtem stravenkových karet)