Firmy musejí svou kulturu tvořit komplexně. Pomůže jim s tím projekt Edenred Wellbeing

Firmy musejí svou kulturu tvořit komplexně. Pomůže jim s tím projekt Edenred Wellbeing

Czech Republic

Firmy musejí svou kulturu tvořit komplexně. Pomůže jim s tím projekt Edenred Wellbeing

28. 6. 2023

Požadavky zaměstnanců se neustále zvyšují a to, co před několika lety vnímali jako atraktivní benefity, již dnes považují za samozřejmost. Koncept wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života jsou proto momentálně v centru pozornosti drtivé většiny personalistů. Právě jim chce tyto celosvětové trendy pomoci uchopit společnost Edenred, a to v rámci nově spuštěného projektu Edenred Wellbeing. Jeho cílem je na základě dat i zkušeností ze zahraničí poradit firmám, jak budovat správnou firemní kulturu krok za krokem. Díky propojení s partnery a odborníky navíc zaměstnavatelům poskytne i specializované nástroje k jejímu dosažení.

Wellbeing se v posledních letech stal nedílnou součástí slovníku personalistů a manažerů napříč českými firmami. Spokojenost zaměstnanců je dnes pro drtivou většinu firem klíčová. Ne každému se však daří tento cíl skutečně naplňovat. „Wellbeingu je v souvislosti s pracovním životem potřeba se věnovat systematicky. Teambuildingové aktivity nebo firemní večírky jsou sice stále žádanější, ale samy o sobě nestačí. Za Edenred proto chceme dát zaměstnavatelům návod, jak firemní kulturu budovat komplexně. Dnes totiž nejde o volbu, ale o nutnost. A to pro všechny firmy, které si spokojené a kvalifikované zaměstnance chtějí dlouhodobě udržet,“ komentuje Vladimír Rejlek, ředitel marketingu a inovací společnosti Edenred, a dodává, že projekt Wellbeing je součástí iniciativy společnosti Edenred, jejímž cílem je ve spolupráci s partnery poskytovat firmám konkrétní tipy a návody, například ve formě nově spuštěného blogu – ten HRistům pomůže také s firemní kulturou.

Zaměstnanci vědí, co chtějí

Při tvorbě firemní kultury již naštěstí nemusejí zaměstnavatelé spoléhat jen na vlastní vizi. Zaměstnanci dobře vědí, jaké benefity chtějí, a nebojí se to dát najevo. Při výběru práce je tak nezajímá pouze výše mzdy, ale i to, jak se o ně zaměstnavatel postará. Podle dubnového průzkumu společnosti Edenred například považuje přes 90 % zaměstnanců za důležité benefity v podobě dovolené navíc, třináctého platu a podpory stravování. Více než čtyři pětiny zaměstnanců pak chtějí také příspěvky na volnočasové aktivity nebo sick days.

BlogWellbeing-graf_1

„Benefity jsou pro firmy nástrojem, jak svým zaměstnancům poskytnout určitý standard nad rámec samotné mzdy. Představují však zároveň ideálního prostředníka pro budování vztahu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, což je základní předpoklad při tvorbě firemní kultury. Zdravá strava na pracovišti, flexibilita při volbě práce z domova či v kanceláři, ale třeba i prevence duševního zdraví a podpora při sportovních aktivitách tvoří komplexní balíček, který dnes souhrnně označujeme jako zaměstnanecký wellbeing. Jde zároveň o nástroj s celospolečenským přesahem, který pomáhá i v sociální rovině,“ vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred a jako příklad trendu uvádí nedávný průzkum společností Edenred a STEM/MARK, ve kterém až 45 % zaměstnanců uvedlo, že firemní stravování jim dlouhodobě pomáhá zajistit pravidelnou stravu a vyvážený jídelníček.

„V západní Evropě jsou nároky zaměstnanců spojené s wellbeingem zcela běžným standardem. Stejným směrem se ale trh bude postupně vyvíjet i u nás. Právě proto jsme se rozhodli spustit projekt Edenred Wellbeing – abychom HRistům v Česku pomohli tuhle velkou změnu co nejlépe uchopit. Naše expertíza stojí na třech základních pilířích. Jsou to spolupráce s oborovými partnery, naše zkušenosti ze zahraničních trhů a především znalosti, které máme podložené tvrdými daty. Díky našim pravidelným průzkumům jsme schopni personalistům ukázat současný vývoj trendů, ale i to, jak s nimi dále pracovat,“ dodává Martišková.

Hlavní je o problémech vědět

Pro efektivní podporu wellbeingu zaměstnanců je nezbytné, aby firmy našly způsob, jak jejich spokojenost monitorovat. „Základem by vždy měla být otevřená komunikace mezi zaměstnanci a vedením firmy. Zaměstnanci by se neměli bát ozvat, když je něco trápí nebo když s něčím nejsou spokojeni. Pokud v pracovním kolektivu vytvoříme pozitivní otevřené prostředí, ve kterém zaměstnanci cítí, že firmě na nich a na jejich názoru záleží, dokážeme mnohem snadněji odhalovat případné nedostatky a bude pro nás výrazně snazší je řešit,“ vysvětluje Tomáš Rosputinský, CEO a Co-Founder společnosti Staffino, která zaměstnavatelům přináší možnost snadného měření spokojenosti zaměstnanců s využitím moderních platforem, jež umožňují sbírat a analyzovat zpětnou vazbu.

O vlastní zdraví doporučují odborníci pečovat především přímo během výkonu práce. „Fyzická a duševní pohoda jdou ruku v ruce – třeba nevhodná optimalizace pracovního místa může mít za následek nejen bolest a ztuhlost svalů. Často se nevhodné podmínky v sedavém zaměstnání projeví i ve formě zvýšeného stresu, únavy nebo potíží se soustředěním. Při práci z domova bývá riziko ještě vyšší. Do svých domácích kanceláří totiž obvykle neinvestujeme a méně se hlídáme. Správný zaměstnavatel by proto pro svůj personál měl zajistit zdravé prostředí k práci – ale zároveň by jej měl i motivovat k tomu, aby si podmínky při práci hlídal a měl své zdraví na paměti i v kanceláři,“ vysvětluje Ondřej Horák, CEO společnosti Office Fitness.

Zásadní roli v oblasti wellbeingu zaměstnanců hraje jejich fyzické a duševní zdraví. Na něj se však i v dnešní době zapomíná. „Ačkoliv se situace výrazně zlepšila, stále se v některých firmách setkáváme s tím, že jsou zaměstnanci výrazně přetěžováni a chybí jim aktivní podpora při zvládání stresu nebo kritických situací. To přitom může mít neblahé následky na jejich duševní, ale i fyzické zdraví. V dlouhodobějším horizontu pak mluvíme o riziku vyhoření. Pokud firmy nechtějí tímto způsobem přicházet o své nejlepší pracovníky, měly by se takovým situacím snažit aktivně předcházet,“ varuje Peter Hupka z Hedepy. „Firmy musejí aktivně sledovat psychickou pohodu a dobře cílit podporu a pomoc,“ dodává. V dubnovém průzkumu společnosti Edenred uvedlo přes 60 % respondentů, že je příspěvky na volnočasové aktivity motivují k větší investici do vlastní duševní a fyzické pohody.

Edenred Wellbeing

Společnost Edenred chce nastartovat transformaci českých firem směrem k modernímu pracovnímu prostředí. Přichází proto ve spolupráci s partnery s projektem Edenred Wellbeing. Jeho cílem je firmám i zaměstnancům pomoci s pochopením toho, co wellbeing a moderní pracovní kultura vlastně znamenají a jak jich dosáhnout v konkrétních krocích. Součástí projektu je mimo jiné blog, kde čtenáři najdou inspiraci napříč širokou škálou oblastí zaměstnanecké spokojenosti – například články vytvořené ve spolupráci s platformou Hedepy, rozebírající důležitost psychické hygieny. Od Jiřího Zadiny z Office Fitness se zase čtenáři dozvědí, proč může být sedavé zaměstnání pro lidské tělo nebezpečné. Experti ze společnosti Staffino se s nimi také podělí o tipy, jak efektivně změřit spokojenost zaměstnanců. Kromě toho chystá Edenred pod hlavičkou projektu Wellbeing pro HR komunitu i další edukační aktivity – například webináře nebo spolupráci s ambasadory.

Více informací najdete na: wellbeing.edenred.cz.

Dokumenty ke stažení

.pdf

EdenredCZ_TZ_Firmy musí svou kulturu tvořit komplexně. Pomůže jim s tím projekt Edenred Wellbeing_FIN

arrow_downwardStáhnout