Současná krize spojená s vysokou inflací a razantním zdražováním má na majitele restaurací mnohem tvrdší dopady než ta předchozí, způsobená koronavirovou pandemií. Vyplývá to z průzkumů, které si zadala společnost Edenred u agentury STEM/MARK.
Restaurace a kantýny přestaly být místem, kde se Češi stravují nejčastěji. Ještě loni na podzim podle průzkumu STEM/MARK se v nich pravidelně stravovala největší skupina lidí – 55,4 procenta. Dnes je na prvním místě vystřídali ti, kdo si nosí do práce jídlo z domova v krabičkách – aktuálně se k tomu hlásí 49 procent Čechů. Restaurace a jídelny pak mají na druhém místě s mírným odstupem 47 procent pravidelných návštěvníků. Třetí největší skupinou jsou lidé, kteří si jídlo nakupují v supermarketech nebo prodejnách potravin. Až za nimi následují dovážkové a rozvážkové služby. Devět procent lidí si pro oběd chodí do restaurace, ale nekonzumují ho tam.
Důvod současné změny spotřebitelského chování? Na prvním místě je cenový růst. Ten od návštěv restaurací odrazuje skoro polovinu (47 procent) jejich potencionálních hostů. Loni na podzim, kdy inflace byla výrazně nižší, uváděli přitom lidé jiný hlavní důvod – a to ten, že si doma připraví jídlo lépe a kvalitněji, vysoké ceny byly až druhou z příčin.
Propad návštěvnosti hlásí nyní i provozovatelé restaurací. Situace je podle nich nyní obtížnější než loni na podzim, kdy začínala zatím poslední větší covidová vlna. Nižší počty hostů než v době před pandemií nyní hlásí 68 procent restaurací. To je podstatně více než loni koncem září, kdy pokles hlásilo 47 procent provozů. Podobné je to s příjmy. Pokud se odhlédne od růstu nákladů i cen jídel, pak konečné příjmy mají nyní nižší než před pandemií skoro tři čtvrtiny restauračních zařízení. Loni v září to pak hlásila jen necelá polovina provozovatelů (50 procent).
Hospodští si také stěžují na to, že jim ubývají i tradiční hosté, kteří tvořili velkou část jejich obědových tržeb – ti, co mají stravenky. Pokles jejich počtu hlásí 62 procent restaurací. Ještě loni na podzim to bylo 45 procent provozovatelů.
„Data z průzkumu jednoznačně ukazují, že lidé se obávají vysokých cen a hledají levnější variantu obědů. U lidí se stravenkami je odklon od restaurací přece jen o něco menší. To ukazuje, že stravenka funguje jako motivační nástroj k návštěvě restaurace, což nyní již potvrzují i restauratéři. Když totiž máte jen hotovost, více přemýšlíte nad výdaji,“ říká Aneta Martišková, šéfka firemních vztahů společnosti Edenred.
To, co nyní hospody trápí nejvíce, je enormní růst nákladů, ať už surovin nebo energií. Jako hlavní problém ho vidí devět z deseti hospodských. Propad návštěvnosti je pak s odstupem na třetím místě – ten trápí dvě třetiny gastro zařízení.
Naprostá většina restaurací v poslední době zdražila. Od úplného rozvolnění podmínek pro návštěvu restaurací zatím zvýšilo své ceny přes 82 procent restaurací. Loni na podzim se ke zvýšení cen po předchozích lockdownech přihlásilo bezmála 69 procent restaurací. Nynější zvyšování cen s ohledem na prudce rostoucí ceny vstupů pokračuje.
GRAFY:
Stavování v době oběda z pohledu strávníků
Tři nejčastější způsoby stravování
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Z jakého důvodu nechodíte na oběd do restaurace/kantýny/jídelny?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Stavování v době oběda z pohledu majitelů restaurací
Jaká je nyní celková návštěvnost vaší restaurace v době oběda ve srovnání
s obdobím před pandemií?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Na jaké úrovni jsou nyní vaše polední tržby v porovnání s obdobím před pandemií?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Museli jste po znovuotevření zvýšit ceny obědů?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Vnímáte ve vaší restauraci pokles návštěvnosti hostů platících stravenkami?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků
Co vás v současné době nejvíce trápí?
Průzkum se uskutečnil na vzorcích 179 restaurací a více než 1500 strávníků