Češi nyní za obědy utrácejí zhruba tolik, kolik za ně platili těsně před začátkem covidové krize. Zatímco při prvním lockdownu lidé zatáhli za brzdu a průměrná výše útrat klesla skoro o desetikorunu na 120 korun, aby se následně v létě vyšplhala až na rekordních téměř 137 Kč, nyní je aktuálně na 131 korunách a 70 haléřích. To znamená návrat k útratám, na které jsme byli zvyklí na začátku loňského roku před krizí. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu. Ten je sestavený z plateb více než 250 tisíc tuzemských zaměstnanců, kteří k úhradě obědů v restauracích používají platební stravenkovou kartu Ticket Restaurant® od společnosti Edenred. Index má díky velkému množství provedených transakcí vypovídací hodnotu o situaci na trhu i v době lockdownu, nyní je postavený na platbách za jídla z výdejních okének restaurací.
„Za námi je jak prvotní šok, kdy lidé při prvním lockdownu přestali utrácet, zároveň Češi nejsou v euforii, při které utrácejí více, než byli zvyklí, čehož jsme byli svědkem při uvolnění situace loni v létě. Útraty plynule navazují na to, na co jsme byli zvyklí před koronakrizí nebo v době opatrného optimismu, tedy loni v květnu a červnu po otevření zahrádek,“ říká šéf inovací a marketingu společnosti Edenred Jakub Ryba a doplňuje: „Nyní za vlastní jídlo platíme stejně jako dříve, nápoje, které jsme si dopřávali v restauracích pak nahrazuje platba za krabičky a jiné obaly. Výsledná útrata pak zůstává na podobné úrovni.“
Podle něj lze předpokládat, že po otevření hospod se alespoň krátkodobě opět zvýší chuť lidí za jídla utrácet, podobně jako tomu bylo loni poté, co se poprvé otevřely před tím uzavřené restaurace. „V delším horizontu pak bude záležet na vývoji ekonomiky, situaci s nezaměstnaností a spotřebitelskou náladou,“ uvádí Jakub Ryba.
Aby Edenred poptávku po službách restaurací co nejvíce podpořil, přišel se speciální aplikací, která kombinuje slevy restaurací s až desetikorunovým cashbackem.“Aplikace ukazuje, které restaurace mají akční nabídky a k nim my přidáváme slevy. Počítáme s tím, že služba získá na největší popularitě ve chvíli, kdy se znovu otevřou restaurace a lidé nebudou odkázáni jen na donášku a rozvoz,“ konstatuje Jakub Ryba.
S tím, jak, se prodlužuje současný lockdown se podle Ryba zmenšuje počet restaurací, které nabízejí polední menu. „Zatímco během jarního a podzimního lockdownu se počet fungujících restaurací držel na stabilních číslech, od začátku roku do března se jejich počet snížil zhruba o pětinu,“ doplňuje Ryba. To má dopad i na celkové tržby restaurací za jídlo. Ty se letos v prvním čtvrtletí v meziročním srovnání dostaly zhruba na jednu třetinu. „S prodlužujícím se lockdownem strávníci pomalu opouštějí výdejní okénka, v březnu jsme zaznamenali pokles vlastních tržeb restaurací na 28 procent předlockdového stavu,“ říká Jakub Ryba.
Celkový výsledek restaurací ale je o něco lepší. Část toho, co ztrácejí přímým prodejem jim nahrazují rozvážkové služby. „Během posledního lockdownu se objem transakcí přes stravenkové karty u těchto zprostředkovatelů v porovnání s počátkem roku 2020 zvýšil až 2,7x,“ doplnil Ryba.
Nakolik restaurace fungovaly v jednotlivých obdobích od začátku koronakrize ukazuje následující shrnutí:
V první fázi došlo k šokovému snížení transakcí. Záhy po uzavření vnitřních prostor restaurací se počty obědových transakcí propadly (měřeno tržbami) na 11 % v porovnání s průměrem předcovidového období. Postupně se prodeje zvyšovaly (zvýšení počtu okének, solidarita) na 17 % dřívějšího stavu (od 17. března do konce měsíce). Duben a začátek května byly v průměru na úrovni 20 % tržeb z předvodvidu. S otevřením zahrádek tržby vzrostly na polovinu běžného stavu.
Záhy po otevření vnitřních prostor restaurací (od 25. května do konce měsíce) to bylo cca
66 % předcovidového období (pomalejší start), červen 80 %, červenec až srpen 83 % předcovidového stavu, (v létě byl vlastně rekord od startu covidu), v září byl průměr 82 %.
V prvních dnech druhého lockdownu (14.–16.10.) jsme byli u restaurací zhruba na 45 % tržeb proti předcovidovému období.
S postupem času a zpřísňováním podmínek se tržby propadly ještě o něco níže, a to na 40 % do konce října, v listopadu pak dokonce na průměrných 36 procent.
Obecně lze tedy říci, že v podzimním lockdownu výdejová okénka a rozvozy jídel fungovaly více než na jaře a že obědy byly tím, co restauracím pomáhalo udržovat provozy.
Za krátké období otevření restaurací od 3. 12. do 17. 12. 2020 byly tržby ze stravenkových karet Edenred zhruba na 82 procentech v porovnání s dřívějškem. Tedy ani během prosincového otevření se restaurace bohužel nedostaly do kondice a nabíraly další ztráty. Období před koncem roku, kdy byly restaurace zavřené, pak byl na zhruba ¼ předcovidového objemu.
Zhodnotíme-li pak celý rok, tržby restaurací ze stravenkových karet se (když očistíme vliv rostoucího počtu uživatelů stravenkových karet – jejich počet totiž vzrostl o více než 40 %), pak můžeme konstatovat, že co se týče domácí poptávky, propad v měsících březen až prosinec oproti normálu je o 36 % procent proti předcovidovému období. K tomu přičtěme chybějící zahraniční / turistickou poptávku a obecně slabší letní sezónu. Celkové ztráty jsou tak ještě mnohem horší.
Uvedené hodnoty jsou v Kč.
Průměrná útrata za obědy v krajských městech – březen 2021
(zdroj: Edenred CZ – Ticket Restaurant index)