Ulehčují sociální sítě práci při hledání zaměstnanců? Nebo jsou to žrouti času? Skutečně je nutné je využívat? Nebo jde o krátkodobou módu? Aktuální nezaměstnanost se pohybuje kolem 3 %, přitom otevřených pozic přibývá, jak je vidět v grafu níže.
Na poli HR tak zuří nelítostný boj o každého kvalitního zaměstnance. HR tak musí být při náboru nejen důslední, ale také kreativní a vydat se na netradiční místa, jako jsou sociální sítě. Na začátku roku 2019 byl zpracován průzkum chování HR na sociálních sítích a výsledkem jsou zajímavá čísla, posuďte sami:
Na Facebooku najdete přes 5,4 milionu českých uživatelů. 77 % HR používá Facebook jako podpůrný kanál pro své nábory.
Facebook je uživatelsky přívětivý, umožňuje pokročilou správu a plánování obsahu i dostatečnou analytiku v reálném čase. Nevýhodou může být pomalý růst uživatelů v produktivním věku a obrovský objem obsahu.
Instagram využívá přes 2,3 mil. lidí. Z toho 53 % přibylo za poslední rok. V HR ho využívá každá třetí firma.
Jeho největší předností je jednoduchost a v současnosti stále ještě snesitelné množství reklam. I zde ale platí, že zaujme jen kvalitní a originální vizuál. Stejně jako Facebook funguje pouze jako podpůrný kanál, nikoliv akviziční. I tak ale zaznamenává 6x větší projev zájmu než Facebook.
Sdružuje 1,5 mil. uživatelů. Jedná se o primárně byznysový prostor a sociální síť, kde HR začínali. Nejaktivnější zde jsou korporáty nad 2000 lidí a malé firmy do 50 zaměstnanců. HR ho hojně využívají pro přímé vyhledávání a přímou akviziční komunikaci. Oblíbený je i pro B2B aktivity.
V ČR má kolem 620 tis. uživatelů. Z toho je momentálně aktivních zhruba 5000 lidí. Twitter vyžaduje velkou časovou náročnost na sledování i údržbu. Jedná se o super rychlou sociální síť a bez pravidelného sledování se v něm člověk začne ztrácet, i proto ho firmy využívají nejméně.
Přestože jsou HR na sociálních sítích aktivní, ne vždy jdou správnou cestou. Na co si tedy dát pozor?
- Negativita – komentáře na sociálních sítích nejsou vždy jen pozitivní. Proto je potřeba umět se vypořádat i s negativní odezvou.
- Výběr cílové skupiny – univerzální cílení na sociálních sítích nefunguje. Musíte znát svou cílovou skupinu. Tu vám pomůže určit důsledné hodnocení dat.
- Rychlost sítí – každý příspěvek má doslova jepičí život, to platí hlavně na Facebooku a Twitteru.
- Firemní kultura – nadřízení často neberou sociální sítě za relevantního pomocníka, tomu odpovídá přitažený rozpočet. S tím opět pomohu jen tvrdá data, která často mluví ve prospěch kvalitní správy sítí.
- Kompetence a zdroje – kvalitní správa vyžaduje zkušeného správce. Na koleni to dělat nelze. To samé platí i o vhodném rozpočtu, který je zkrátka nutností.
- Kreativita – buďte kreativní, věnujte kreativitě pozornost, protože bez ní si vás nikdo nevšimne.
Jaké jsou vaše zkušenosti se sociálními sítěmi? Doporučili byste je svým HR kolegům? Nezapomínejte, že získat zaměstnance je jen jedna stránka HR, péče o zaměstnance je v dnešní době ještě důležitější. Podívejte se na 5 rad, jak si udržet kvalitní zaměstnance a také na to, o jaké benefity teď firmy svým zaměstnancům nejčastěji dopřávají.
Zdroj: Výzkum Grant Thornton s.r.o. na téma Sociální sítě v HR marketingu a recruitmentu, Report výsledků průzkumu mezi českými HR profesionály
Velká část z nás používá Edenred Card takřka každý den. Co ale dělat, když se její platnost nachýlí ke konci? I karta, která už si své odsloužila, může být stále užitečná!
Češi si myslí, že dokážou rozeznat zdravé od nezdravého jídla a že mají přehled o zásadách zdravého stravování. To však neznamená, že jim skutečně rozumí a dodržují je.