Třináctý plat dá letos zaměstnancům třetina firem, ukázal průzkum | Tiskové zprávy | Edenred

Třináctý plat dá letos zaměstnancům třetina firem, ukázal průzkum | Tiskové zprávy | Edenred

Czech Republic

Třináctý plat dá letos zaměstnancům třetina firem, ukázal průzkum

13. 12. 2024

Vánoční čas je pro mnoho firem příležitostí poděkovat svým zaměstnancům za celoroční úsilí. Tradiční způsoby odměňování, jako jsou vánoční večírky, teambuildingy a dárkové poukazy, si proto stále drží největší oblibu mezi majiteli firem a personalisty. Vánoční oslavu plánuje pro své zaměstnance uspořádat bezmála 65 % firem, zatímco zhruba 37 % z nich jim věnuje dárky nebo poukazy. Vyplývá to z listopadového průzkumu[1] Recruitment Academy ve spolupráci se společností Edenred. „Data z průzkumu potvrzují, že v oblibě zůstávají tradiční formy ocenění, jako jsou vánoční večírky a teambuildingy, které podporují týmového ducha. Vedle toho ale roste zájem také o personalizované benefity, jako například dárkové poukazy nebo příspěvek na volnočasové aktivity. To odráží snahu firem přizpůsobit se různorodým potřebám zaměstnanců a dlouhodobě sílící poptávku po flexibilitě ze strany zaměstnanců,“ dodává Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Nejpopulárnější je materiální odměna
Ve firmách ale letos nebude nouze ani o další oblíbený benefit v očích zaměstnanců – finanční odměny. Bonusy nad rámec běžné mzdy na konci roku, takzvaný „třináctý“ či „čtrnáctý“ plat, plánuje vyplácet až 30,4 % firem. Jinou formou finančního bonusu své zaměstnance obdaruje 32 % společností. V pomyslném žebříčku oblíbenosti tak tyto formy odměn představují třetí a čtvrtou příčku. Jako další plánované „novoroční“ odměny personalisté v 29,4 % případů uvedli příspěvek na volnočasové aktivity. Naopak mezi méně časté benefity s koncem roku patří příspěvek na zdraví (16,7 %) nebo placené volno navíc (12,7 %).

TZ-platy_12-12-2024

Ocenění i motivace do nového roku

Benefity s koncem roku mohou z pohledu zaměstnavatele plnit hned několik důležitých rolí najednou. Například jde o efektivní způsob, jak budovat vztah zaměstnanců k vlastní značce nebo se odlišit na trhu práce. „Vánoční benefity jsou ideální příležitostí, jak zaměstnancům poděkovat za jejich práci a motivovat je do dalšího roku. Pro mnoho firem je to nejen způsob ocenění, ale i šance posílit loajalitu a vytvořit příjemnou atmosféru v týmu. Ačkoliv materiální formy odměny patří mezi ty nejoblíbenější, dlouhodobě roste i zájem o benefity, které reflektují potřebu rovnováhy mezi prací a osobním životem, a to především u mladších generací zaměstnanců,“ říká José Kadlec, spoluzakladatel Recruitment Academy.

[1] Sběr dat průzkumu „Péče o duševní zdraví & Trendy mezi zaměstnavateli 2024“ probíhal prostřednictvím platformy Survio od 21. listopadu do 3. prosince 2024, na vzorku 102 respondentů z řad personalistů.

Dokumenty ke stažení

.pdf

ab3701cc3ca628f406184396e04a4a70f6020939144cb47ec0356892be19

arrow_downwardStáhnout